Græsted Veterantræf i pinsen - NSU-klubben kommer 19 maj Se mere her

HUSK ØLSTED BRUGS 15 JUNI KLOKKEN 10.

18 april 2024 var jeg på visit i de hellige haller - her ser i to mestre.

 

                                   

Jeg startede denne hjemmeside for at hylde stamfaderen til nutidens GTI'er, men siden er nu officiel hjemmeside for Haase Motorsport - Team TT Nordic.

Jeg er den stolte webmaster.

Siden handler også om mine egne erfaringer med NSU TT tilbage fra 70'erne, hvor jeg ejede den første, og nu i 20'erne hvor jeg har en igen. Det var det oprindelige formål med siden.

Det gulnede billede viser min første TT i efteråret 1975. Og det er ikke en tilfældighed, den ses bagfra. Det var sådan, de fleste så den dengang. Mine kammeraters Fiat'er og Mascotter haltede efter.

Hvis nogle andre NSU TT-fans  vil have et talerør, kan det overvejes, og jeg vil evt også slå et slag for arrangementer i Nordsjælland med klassiske biler i det hele taget.

Jeg har foreløbig taget Danmarks flinkeste mand, Henrik Haase ind i menuerne. Det manglede bare. Den mand har hjulpet mig med talrige problemer og spørgsmål. Og gør det stadig. Og Halsnæs Klassisk Motorklub er jeg medlem af. De har ikke en hjemmeside, så selvfølgelig skal de have spalteplads.

I menupunktet "Events / Kalender" prøver jeg at oplyse om begivenheder i Haase Motorsport og Halsnæs klassisk Motorklub.

Jeg modtager hjertens gerne idéer og forslag til indhold. Man kan sende mig en mail her: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Der er nu også en side med links, og i menupunktet Garagesalg tilbyder jeg plads til salg af biler og reservedele. Og også efterlysninger af biler og /eller dele. Og jeg skal ikke have provision smile

Og selvfølgelig er jeg medlem af NSU-CLUB DANMARK  Det er der, man søger information om alle NSU's køretøjer.

NSU var de første til at lave en 'standardbil', der bare kunne mere, og som var nogenlunde til at komme i nærheden af rent prismæssigt. I Danmark gjorde afgifterne godt nok, at prisforskellen på en Typ 110/1200C og en TT blev STOR cry

Jeg har en idé om, at det kan have været ingenørerne bag NSU TT, der efter NSU blev opkøbt af VW/Audi, stod bag VW Golf GTI. Men det har jeg ingen dokumentation for. Jeg synes bare, det er en sjov teori. På samme måde som nogen påstår, VW Golf faktisk startede sin tilblivelse som en NSU. Jeg har ingen anelse, men historien er da god. Og Audi tog da også TT-navnet op igen sidst i 90'erne.

Videre..........

NSU fokuserede meget på motorsport , særligt når vi taler TTS, men TT blev udover en populær motorsportsbil også en populær gadebil.

Iflg Roland Gamperling er der ca 70 originale TTS tilbage i verden ud af de 2.402, der blev fremstillet. Roland Gamperling står bag firmaet  RS Engeneering i Neuenstadt, der har specialiseret sig i at restaurere især NSU TT. De tilbyder alt, hvad man kan ønske sig af dele, tilbehør og tuning. Men de er meget 'bevidste' om deres priser. Det gælder også de biler, de har til salg....måske? Prisen på NSU TT er jo konstant stigende. Det går åbenbart så godt for dem, at deres brugtbils-liste ikke har været opdateret i årevis, og priserne er næppe stagneret eller faldet. Nok nærmere det modsatte.

Og her knap 50 år efter den sidste TT løb af samlebåndet i Neckarsulm, er der stadig mange tilbage, selv om en del jo led den typiske skæbne for biler, der bruges til motorsport. Der  blev fremstillet 63.289 NSU TT, og med de mange ombyggede 1000C har jeg ingen anelse om, hvor mange der nu er indregistreret på verdensplan som TT?

Jeg har som nævnt øverst selv haft 'fornøjelsen' af at eje en aflagt rallybil tilbage i 70'erne, og i 2019 købte jeg en såkaldt TT Replica efter lang tids higen og søgen. Jeg ville IKKE have en rallybil igen. Replica skulle opfattes sådan, at bilen var lavet til en eksakt kopi af en original 1200TT. Den manglede 'bare' turen gennem afgiftsmøllen. Det kan man læse om i menupunktet "Hvor svært kan det være" - Det er ikke for sarte sjæle.

Vasket og pudset og klar til en tur med svigermor 13 maj 2021.

 

Tilbage til start